ساده بودن با فهمیدن مغز ایده آغاز میشود

در نوشته ی قبلی فوراستادی توضیحی کوتاه و اجمالی در مورد عناصر شش گانه ماندگاری ایده عنوان کردیم. در این مقاله با هم به عنصر اول «ساده بودن» میپردازیم.

پنج هدف مهم وجود ندارد.
پنج استراتژی مهم وجود ندارد.
پنج قصد مهم فرمانده وجود ندارد.

ما انسانها نمیتوانیم این پنج هدف و قصد و استراتژی را خوب درک کنیم و بخاطر بسپاریم.

ما نیاز داریم تا مغز ایده را بیابیم. به قول دوسنت اگزوپری نویسنده کتاب های خلبان جنگ، شازده کوچولو و… طراح هنگامی متوجه میشود که به

مغز ایده رسیده است که دیگر نتواند چیزی را حذف کند، نه اینکه چه چیز دیگری را اضافه کند.

قبلا در مورد مجسمه داوود که در کتاب هنر شفاف اندیشیدن توسط رولف دلبی نوشته شده، اشاره ای به این سبک داشتم. که هر آنچه داوود نبود را حذف کردم و آنگاه مجسمه ای خلق شد، که یکی از فاخرترین مجسمه های دنیاست.

با این حال چه تعداد سایت و محصول ایرانی را میتوان ملاحظه کرد که این مغز ایده و آنچه بتوان حذف کرد را رعایت کرده اند؟

لحظه ای به گوشی های موبایل اپل توجه کنید، داستان ها و تجربیاتی که چه در گفتگو با افراد و چه در نوشته های کتاب های مدیریت و کسب وکار در مورد شرکت هواپیمایی ساوث وست نوشته شده است. همه ی آنها ساده بودن و حذف غیر ضروری را نمایان می کنند.

در یکی از عکس نوشته های فوراستادی، به جمله ای از استیو جابز اشاره داشتیم که « تمرکز یعنی نه گفتن به هزاران ایده ی خوب دیگر» .

هرب کلهر مدیر عامل ساوث وست می گوید ما به کارمندان قدیمی و جدیدمان می گوییم که کم هزینه ترین خطوط هوایی هستیم، هر آنچه در شرکت انجام میشود باید از این قصد و مغز ایده یعنی کم هزینه بودن پشتیبانی کند.

در میان خبرنگاران و روزنامه نویسان اصطلاحی وجود دارد به نام «لید خبر » که هرگاه خبرنگاری مهمترین نکته و مغز ایده ی خبر خود را در میان جزئیات دفن کند، به آن مدفون کردن لید خبر میگویند.

لیدخبر به این اشاره دارد ما مهمترین نکات را در ابتدا عنوان کنیم. چرا که ممکن است خواننده تا انتهای نوشته با ما همراه نباشد.
در نوشتن مغز ایده اولویت دهی اجباری یا Forced Prioritization بسیار مهم است.

فرض کنید که خبری مهم از جنگ را می خواهید قبل از اینکه خطوط تلفن یا ارتباطی دیگر قطع شود مخابره کنید، کجای خبر را منتشر می کنید.

لید خبر، مغز ایده و اولویت دهی اجباری یک پیام دارند و آن ساده بودن، هسته ی اصلی پیام و در نظر گرفتن اینکه پیام نباید در میان جزئیات به فراموشی سپرده شود.

پاسخ دهید