سیستم های تولید انرژی در بدن بازیکنان فوتبال | درفک البرز

سیستمهای تولید انرژی در بدن

سیستم انرژی یک فرایند فیزیولوژیکی می باشد که چگونگی استفاده بدن از انرژی موجود در مواد غذایی برای تامین سوخت در فعالیت های جسمانی را توصیف میکند. به شکل دقیق تر، سیستم انرژی فرایندی است که طی آن بدن کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی را به نوعی از انرژی تبدیل می کند که سلول ها بتوانند از آن انرژی برای تامین قدرت انجام فعالیت های مختلف نظیر کار با وزنه، یا دویدن استفاده کنند.

در مورد این دانش اطلاعات بسیار زیادی را می توان ارائه داد، پس بیایید از اول شروع کنیم. پس از صرف یک وعده غذایی، بدن پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی را به مولکول های کوچک تری تجزیه می کند. پروتئین به مولکول هایی به نام آمینو اسید
تجزیه میشود، کربوهیدرات ها به مولکول های قند ساده ای به نام گلوکز تجزیه میشوند و چربی ها به مولکولهایی با نام تریگلیسیرید تجزیه میشوند.

آمینو اسید ها عمدتا به عنوان “ واحد های سازنده “ سلول ها مورد استفاده قرار میگیرند و به ندرت از آنها به عنوان انرژی استفاده میشود. هنگامی که بدن آمینو اسید بیش از حدی در اختیار داشته باشد یا زمانی که قادر نباشد به اندازه کافی از منابع دیگر گلوکز دریافت کند، گاهی اوقات بخش کوچکی از آمینو اسید ها را به انرژی تبدیل می کند، اما این فرایند به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و تنها تأمین کننده انرژی به اندازه انجام فعالیت های حیاتی بدن می باشد.

با در نظر داشتن تمام اهداف و مقاصد، ما میتوانیم پروتئین را به عنوان یک منبع انرژی نادیده بگیریم. اما گلوکز یا به سرعت بعنوان انرژی استفاده میشود یا در گروههای کوچک به نام گلیکوژن بسته بندی میشوند و سپس به ماهیچه ها و کبد منتقل میشوند. سپس بدن در آینده هنگامی که نیازمند گلوکز بیشتری بود، این گلیکوژن ها را تجزیه می کند و همانند زمانی که در حال انجام ورزش هستید، مورد استفاده قرار میدهد.

تریگلیسیرید ها نیز یا بلافاصله به عنوان انرژی مصرف میشوند یا اغلب در فرم چربی های بدنی ذخیره میشوند، که سپس تجزیه شده و در صورت نیاز به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار میگیرند.
قبل از اینکه هر کدام از این مولکول ها بتوانند به عنوان انرژی مورد استفاده قرار بگیرند، آنها میبایست ابتدا به ترکیب دیگری به نام آدنوزین تری فسفات  (ATP ) تبدیل شوند.

شما میتوانید ATP را نوعی واحد پول برای سلول ها فرض کنید. اگرچه شما میتوانید از مواد غذایی و درشت مغذی های متنوعی انرژی دریافت کنید، اما در پایان تمام آنها به ATP تبدیل میشوند، که سپس سلول ها آن را صرف انجام فعالیت های مختلف میکنند.

خلاصه: سیستم انرژی یک فرایند فیزیولوژیکی میباشد که توصیف کننده چگونگی تبدیل انرژی از مواد غذایی به ATP برای تامین سوخت فعالیت های مختلف توسط بدن می باشد . اکنون میدانید که یک سیستم انرژی چیست و چگونه کار می کند.

حالا بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این سیستم های انرژی بیندازیم و ببینیم که چگونه روی عملکرد ما تاثیر میگذارند:

سه سیستم انرژی بدن عبارت است از :

  • 1) سیستم انرژی کراتین فسفات 
    2) سیستم انرژی گلیکولیز بی هوازی
    3) سیستم انرژی هوازی

سیستم انرژی کراتین فسفات:

فسفوکراتین که همچنین با نام کراتین فسفات نیز شناخته میشود، یک منبع انرژی طییعی در بدن می باشد که در سلول های ماهیچه ای یافت میشود. بدن از طریق اصلاح شیمیایی کراتین میتواند فسفوکراتین تولید کند. کراتین را می توان در محصولات حیوانی یافت کرد، مخصوصا در گوشت قرمز و همچنین مکمل های کراتین.

سیستم فسفوکراتین بدن از کراتین فسفات برای تولید ATP استفاده می کند. مزیت اصلی سیستم فسفوکراتین این است که میتواند در یک چشم به هم زدن مقادیر بسیار زیادی ATP تولید کند. این امر این سیستم را برای فعالیتهایی که نیازمند یک تلاش بسیار سریع اما شدید هستند بسیار ایده آل کرده است نظیر، دوی سرعت یا انجام یک تکرار با سنگین ترین وزنه.

اما عیب سیستم فسفوکراتین این است که ذخایر فسفوکراتین اندک هستند و به سرعت تمام میشوند، به عبارتی مقدار این فسفوکراتین تنها برای انجام 10 تا  20 ثانیه فعالیت کفاف میدهد. بدن به طور طبیعی میتواند دوباره فسفوکراتین را تولید کند، اما شارژ مجدد عضلات نیازمند حدودا پنج دقیقه زمان یا بیشتر می باشد (به همین دلیل است که مصرف کراتین باعث بهبود عملکرد میشود، زیرا میتواند عملکرد سیستم فسوکراتین بدن را بهبود بخشد).

سیستم انرژی گلیکولیز بی هوازی:

پس از حدودا 10 تا 20 ثانیه تلاش، سیستم انرژی بی هوازی اکثریت ATP مورد نیاز عضلات را تولید می کند. نام این سیستم به این دلیل بی هوازی می باشد، زیرا میتواند ATP را بدون حضور اکسیژن تولید کند. این امر این سیستم را قادر ساخته تا انرژی را سریعتر تولید کند، اما کارایی آن به اندازه سیستم هوازی نمیباشد . به این سیستم همچنین سیستم گلوکولیتیک نیز می گویند زیرا بخش اعظمی از انرژی خود را از گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه ها و گلوکز خون تامین می کند.

مزیت اصلی سیستم بی هوازی این است که میتواند حدودا در 2 دقیقه مقدار زیادی انرژی تولید کند. اما عیب سیستم
بی هوازی این است که میتواند مقدار زیادی محصولات زائد متابولیک تولید کند که سریع در خون و ماهیچه ها تجمع پیدا میکنند و پس از حدوداً 2 دقیقه باعث ایجاد خستگی در فرد میشوند.

سیستم انرژی هوازی:

سیستم هوازی تولید کننده بخش عمده ای از ATP مورد نیاز عضلات بعد از حدود یک تا دو دقیقه ورزش می باشد. فرایند های شیمیایی سیستم هوازی به منظور شروع تولید مقادیر کافی ATP نیازمند چند دقیقه زمان هستند.

مزیت سیستم هوازی این است که هنگامی که شروع به کار کند، میتواند مقادیر زیادی ATP را به شکل کارامدی در یک بازه زمانی طولانی تولید کند. شما میتوانید سیستم هوازی را همانند یک موتور دیزلی در نظر بگیرید، این سیستم میتواند تقریبا به شکل نامحدودی انرژی تولید کند، اما چند دقیقه زمان برای شروع به کار خود نیاز دارد. سیستم هوازی برای تولید ATP از ترکیبی از گلوکز، گلیکوژن و چربی های بدن استفاده می کند، نسبت این مقادیر بستگی به شدت ورزشی دارد که انجام میدهید.

از آنجائیکه دسترسی به کربوهیدرات سریعتر است، هرچه شدت تمرین شما بیشتر شود، سیستم هوازی نیز بیشتر و بیشتر برای تولید ATP از گلوکز و گلیکوژن استفاده می کند و استفاده از چربی را کمتر می کند. اما همچنان که شدت جلسه تمرینی شما کمتر شود، سیستم هوازی بیشتر و بیشتر از چربی های بدن استفاده و کمتر از گلوکوز و گلیکوژن استفاده خواهد کرد.
به همین دلیل است که بسیاری از مردم معتقدند تمرینات هوازی کم فشار در زمینه چربی سوزی بهتر از تمرینات هوازی پر فشار میباشند زیرا میتوانند چربی بیشتری را بسوزانند. اما چیزی که این افراد در نظر نمیگیرند این است که تمرینات هوازی پر فشار در مجموع کالری بسیار بیشتری را میسوزنند، که این عامل اصلی چربی سوزی در بلند مدت می باشد.

از آنجایی که سیستم هوازی میتواند مقادیر قابل توجهی ATP از چربی های بدن تولید کند، این سیستم میتواند برای چندین ساعت تولید ATP را پشتیبانی کند، حتی اگر هیچ کربوهیدراتی نیز مصرف نکنید. این امر حتی در مورد افرادی که چربی اضافه بسیار اندکی دارند نیز صادق است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید