تحلیلگر و آنالیزور تیم های رقیب در فوتبال چیست؟

تحلیلگر و آنالیز تیم های رقیب در فوتبال چیست؟

در فوتبال مدرن، باشگاه های حرفه ای تعداد قابل توجهی نیروی پشتیبان برای خود دارند. اکنون تیم های فوتبال متخصصان مختلفی با طیف وسیعی از دانش و عملکرد دارند. یکی از کارکنانی که باشگاه ها در صورت داشتن منابع، استخدام می کنند، یک تحلیلگر رقیبان است. این شخصی است که مسئول جمع آوری و سازماندهی اطلاعات در مورد حریفان آینده است.

نقش آنالیزور رقبا این است که کار کادر مربیگری و سرمربی را تا حد امکان ساده کند. آنها باید تا آنجایی که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد نقاط قوت و ضعف حریف به کادرفنی بدهند تا سرمربی از آن برای آماده سازی خود برای مسابقه استفاده کند. این می تواند در برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هر تیمی بسیار مفید باشد.

چه زمانی استفاده از تحلیلگران رقبا آغاز شد؟

به طور سنتی، و هنوز در باشگاه های کوچکتر، کادر مربیگری ممکن است شامل یک مدیر، یک دستیار مدیر یا سرمربی فوتبال، یک مربی بدنساز و یک مربی دروازه بان باشد. مدیر یا دستیار آنها معمولاً به عنوان تحلیلگر رقبا عمل می کنند و در صورت امکان، حریفان بعدی خود را به صورت زنده تماشا می کنند تا برای رویارویی با آنها آماده شوند.

ژوزه مورینیو زمانی تحلیلگر رقیبان برای سر بابی رابسون در بارسلونا بود.


این دیگر برای اکثر باشگاه های حرفه ای صدق نمی کند، زیرا تکامل بازی و پیچیدگی فزاینده آن منجر به ظهور آنالیزور تیم های رقیب شد. آنها در آغاز قرن بیست و یکم به بخشی از باشگاه های فوتبال تبدیل شدند.

یک تحلیلگر رقبا در فوتبال چه می کند؟

وظیفه یک تحلیلگر تنها مشاهده یک تیم یا یک بازیکن خاص نیست، بلکه رمزگشایی از کاری که انجام می‌دهند، دلیل انجام آن و هرگونه ضعف یا شکست در رویکردشان است. بنابراین، وظیفه اصلی آنالیزور رقبا دریافت اطلاعات در مورد مخالفان، تجزیه و تحلیل آن اطلاعات و ارائه آن تحلیل به کادر مربیگری است. این امر باعث صرفه جویی در وقت با ارزش کادر مربی می شود و آنها می توانند آن را در زمین تمرین صرف کنند.

برای انجام این کار، تحلیلگر حریف در فوتبال  باید بر روی تک تک افراد تیم و همچنین نحوه عملکرد تیم در داخل و خارج از مالکیت تمرکز کند. تحلیلگر ممکن است از اشکال مختلف فناوری مانند Wyscout یا Bepro استفاده کند.

شغل تحلیلگر و آنالیزور رقبا معمولاً به دسته های زیر تقسیم می شود:

آنالیز قبل از بازی
این شامل جمع آوری هر چه بیشتر اطلاعات در مورد حریف است. آنها سپس آن را به روشی واضح، مختصر و مؤثر به سرمربی و سایر اعضای مرتبط کادر مربیگری تجزیه و تحلیل و ارائه می‌کنند.

تحلیل زنده
مسئولیت در اینجا این است که یک مسابقه را همانطور که در حال انجام است تماشا کنید، سعی کنید آنچه را که در زمان واقعی اتفاق می افتد بررسی کنید و اطلاعات و تجزیه و تحلیل را به کادر مربیگری در طول مسابقه یا در نیمه بازی بازگردانید. این نوع تجزیه و تحلیل شامل استفاده از نرم افزار ویرایش ویدیو و داده هایی است که یک تحلیلگر می تواند مستقیماً برای مشاهده فوری به سرمربی و کارکنان آنها ارسال کند.

تحلیلگران می توانند ویدیو را به صورت زنده در طول مسابقات به سرمربی تیم بازگردانند

آنالیز بعد از بازی
این معمولاً بلافاصله بعد از مسابقه یا احتمالاً روز بعد از آن اتفاق می افتد. هدف این است که مشخص شود در بازی چه اتفاقی افتاده است، چه چیزی موثر بوده و چه چیزی به خوبی پیش نرفت، و تلاش کنیم و به تیم کمک کنیم تا در آینده پیشرفت کند.

یک تحلیلگر و آنالیزور رقبا چگونه کار خود را انجام می دهد؟

یک تحلیلگر و آنالیزور حریف معمولاً تعدادی از مسابقات اخیر حریفان آتی را تماشا می کند که شرایط مشابهی را با شرایطی که تیم آنها در آن حضور خواهند داشت، فراهم می کند. به عنوان مثال، اگر تیم آنها به سبک مستقیم بازی کند، آنالیزور بازی های اخیر حریفان آتی را در برابر تیم هایی مشاهده می کند که در آنها وجود دارد. همچنین مستقیم فوتبال بازی کند.

برای این کار، آنها فیلم های تیم حریف را در تمام مراحل بازی مشاهده می کنند. سپس آنالیز خود را – معمولاً حدود 350 کلیپ – جمع می کنند و سپس برای ارائه به سرمربی تلاش می کنند تا آن را به حدود 40-50 کلیپ کاهش دهند. قبل از مسابقه، دستورالعمل هایی به بازیکنان با استفاده از فیلم ها و همچنین تصاویر ثابت داده می شود.

همچنین ممکن است در صلاحیت تحلیلگر رقبا تهیه گزارش از افراد در تیم مقابل باشد.

مزایای داشتن یک تحلیلگر یا آنالیزور رقبا در فوتبال چیست؟

اکثر مربیان رویکرد تیم خود را بسته به حریفان تطبیق می دهند، بنابراین داشتن اطلاعات تا حد امکان در مورد حریفان آینده بسیار سودمند است. همچنین حضور یک آنالیزور حریف باعث صرفه جویی در وقت با ارزش سرمربی می شود که می تواند در جاهای دیگر از آن استفاده کند. برای مثال، آنها نیازی به حضور در مسابقات حریفان خود ندارند تا آنها را شناسایی کنند.

به طور خلاصه، یک تحلیلگر رقیب می تواند به بهینه سازی خروجی تیم کمک کند. آنها کار می کنند تا تضمین کنند که هیچ یک از تلاش های مربی یا بازیکنان بر روی چیزهای اشتباه در پیشبرد یک بازی متمرکز نمی شود.

سر الکس فرگوسن در بازی های حریفان آینده منچستریونایتد شرکت می کرد تا برای رویارویی با آنها آماده شود.

معایب داشتن یک تحلیلگر رقبا در فوتبال چیست؟

اطلاعات بیش از حد ممکن است گاهی برای سرمربی مشکل ایجاد کند.

لایه‌هایی که باید در نظر گرفته شوند و تفسیر شوند. این می تواند منجر به سردرگمی یا اشتباهات افراد شود که منجر به شکست در رویکرد یا شکل کلی تیم می شود. همچنین، برخی از بازیکنان می توانند با تغییر رویکرد تیمشان به صورت هفتگی مشکل داشته باشند. بنابراین، برخی از مربیان ترجیح می دهند به جای تلاش برای بازی با نقاط ضعف تیم رقیب، روی نقاط قوت تیم خود تمرکز کنند.

رابطه تحلیلگر و آنالیزور رقبا با سرمربی و کادرفنی در فوتبال چیست؟

ارتباط شفاف بین تحلیلگر حریف و سرمربی امری اساسی است. ارتباط دو طرفه و منظم به هر دو طرف کمک می کند تا حد ممکن اطلاعات بیشتری داشته باشند و به تیم کمک می کند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

آنالیزور ممکن است زمان محدودی با سرمربی داشته باشد، بنابراین آنها باید هر آنچه را که نیاز دارند به روشن ترین شکل ممکن در اختیار مربی قرار دهند. به همین ترتیب، مربی باید مشخص کند که دقیقاً از تحلیلگر رقیب خود چه می‌خواهد.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

پاسخ دهید