توصیه های مصرف مایعات و کربوهیدرات برای بازیکنان زن نخبه فوتبالیست

توصیه های مصرف مایعات و کربوهیدرات برای بازیکنان زن نخبه

بازیکنان زن فوتبال مسافتی حدوداً 10 کیلومتری را در طول مسابقه طی می‌کنند و از سیستم‌های انرژی هوازی (منبع اصلی انرژی بدن در حالت استراحت و در حین فعالیت‌های با شدت کم) و بی‌هوازی (فعالیت شدید بدنی برای دریافت انرژی در غیاب اکسیژن) استفاده می‌کنند.

این نوع دوم از دویدن متناوب با شدت بالا باعث افزایش دمای هسته می شود  و پاسخ تنظیم کننده حرارت متعاقب آن شامل افزایش جریان خون پوست و شروع تعریق به دلیل از دست دادن حرارت تبخیری می شود . دویدن با شدت بالا همچنین منجر به کاهش قابل توجه گلیکوژن در هر دو نوع فیبر عضلانی آهسته و سریع می شود. بنابراین، افزایش دما، همراه با کاهش گلیکوژن عضلانی، می تواند خستگی را تسریع کند. در فوتبال، این ممکن است تا حدودی کاهش دویدن مسافت و دویدن با شدت بالا در پایان مسابقات برتر را توضیح دهد.

با این حال، مطالعات کمی تعادل مایعات، مصرف کربوهیدرات، میزان تعریق و میزان سدیم در عرق در طول تمرین و مسابقات را در بازیکنان نخبه زن فوتبال بررسی کرده‌اند.

آگاهی از دریافت کربوهیدرات بازیکنان در طول تمرین و مسابقات می تواند به طراحی استراتژی هایی برای بهبود عملکرد کمک کند، زیرا نشان داده شده است که دریافت کربوهیدرات کمتر از حد مطلوب می تواند بر عملکرد خاص فوتبال تأثیر بگذارد. در واقع، مصرف کربوهیدرات‌ها در طول جلسات تمرینی که شدت مسابقه را تکرار می‌کند، ممکن است تحمل کربوهیدرات را در طول مسابقه بهبود بخشد، که همچنین می‌تواند ناراحتی گوارشی را کاهش دهد.

در این محیط، مطالعه تعادل مایعات و دریافت کربوهیدرات بازیکنان فوتبال زن نخبه در طول تمرین و مسابقه (Caroline A. Tarnow et al., 2022) اخیراً انجام شد. هدف آن اندازه‌گیری و مقایسه میزان تعریق، دریافت سدیم عرق، کربوهیدرات و مایعات در بازیکنان زن نخبه فوتبال در طول یک جلسه تمرین و یک مسابقه رقابتی بود. این مقاله ویژگی های اصلی، نتایج و نتیجه گیری آنها را خلاصه می کند.

داده های کلیدی از مطالعه و نتایج اصلی:

19 بازیکن نخبه زن فوتبال حرفه ای از تیم دسته اول فوتبال باشگاه بارسلونا در این مطالعه شرکت کردند که نتایج زیر را نشان داد:

میزان عرق
میانگین میزان تعریق در طول مسابقه در مقایسه با تمرین به طور قابل توجهی بیشتر بود. از آنجایی که شرایط محیطی و مدت زمان در هر دو مشابه بود، این تفاوت احتمالاً به دلیل شدت تمرین بالاتر مسابقه است. علاوه بر این، همچنین اشاره شده است که رقابت ممکن است اضطراب و/یا استرس اضافی را به بازیکن اضافه کند، که ممکن است بر پاسخ عرق کردن تأثیر بگذارد.

مقدار سدیم در عرق
تفاوتی در میزان سدیم در عرق بین تمرین مشاهده نشد
جلسه و مسابقه

در مقابل، تغییرات بین فردی زیادی در میزان سدیم در عرق وجود داشت
هم در جلسه تمرین و هم در مسابقه پیدا شد.

مصرف مایعات
انتظار می رفت مصرف مایعات در طول جلسه تمرین بیشتر باشد، زیرا فرصت بیشتری برای مصرف مایعات در مقایسه با مسابقه وجود داشت، جایی که نوشیدن به دوره های زمانی خاصی محدود می شود. در مقابل، مصرف مایعات بین جلسه تمرین و مسابقه تفاوت معنی‌داری نداشت.

وضعیت هیدراتاسیون قبل از ورزش
نمرات تشنگی قبل از تمرین در مقایسه با مسابقه بالاتر بود. داده ها همچنین نشان داد که میزان هیپوهیدراتاسیون در طول تمرین ممکن است دست کم گرفته شود زیرا برخی از بازیکنان قبلاً در حالت هیپو هیدراتاسیون قبلی بودند.

مصرف کربوهیدرات
در مطالعه حاضر، بازیکنان زن فوتبال به طور متوسط 2.0 گرم در ساعت در طول جلسه تمرین و 0.9 گرم در ساعت در طول مسابقه مصرف کردند و نوشیدنی 2٪ کربوهیدرات را در مقابل گزینه 6٪ انتخاب کردند.

با این حال، برای ورزش متناوب با شدت بالا که بیش از 60 دقیقه طول می کشد، مصرف توصیه شده 30 تا 60 گرم در ساعت است.

نتیجه گیری اصلی مطالعه
تنوع زیاد بین فردی در میزان تعریق و میزان سدیم در عرق در طول تمرین و مسابقات نیاز به توصیه‌های هیدراتاسیون فردی را پشتیبانی می‌کند. بنابراین، تحقیقات آینده باید تشویق شوند تا اندازه‌گیری‌های پایه واقعی را با توجه به توده بدن و همچنین سایر نشانگرهای معتبر هیدراتاسیون ثبت کنند تا وضعیت واقعی هیدراتاسیون را با دقت بیشتری ثبت کنند.

بازیکنان فرصت بیشتری برای مصرف کربوهیدرات در طول تمرین داشتند، بنابراین این واقعیت که مصرف کربوهیدرات ها در طول مسابقه و تمرین کم بود نشان می دهد که این به دلیل ترجیح به جای دسترسی یا فرصت برای مصرف کربوهیدرات است. و همانطور که اشاره شد، رعایت نکردن توصیه‌های مصرف کربوهیدرات در طول تمرین و مسابقات می‌تواند بر عملکرد خاص فوتبال تأثیر بگذارد.

تحقیقات بیشتر باید بررسی کند که چرا بازیکنان گزینه‌های کم کربوهیدرات را خودشان انتخاب می‌کنند (یعنی محلول ۲٪ در مقابل محلول ۶٪) و دریافت کربوهیدرات را در پاسخ به نیازهای ورزشی تغییر نمی‌دهند. بهبود درک و آگاهی از کربوهیدرات ها در بین بازیکنان زن فوتبال همراه با آموزش مناسب هیدراتاسیون تمرکز اضافی بر تغذیه ورزشی برای بازیکنان زن نخبه فوتبال خواهد بود.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

 

پاسخ دهید