با استفاده از اصل STEP برای اصلاح تمرین خود

با استفاده از اصل STEP برای اصلاح تمرین خود
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر

نشانک_مرز
تغییر فضایی که تمرین در آن انجام می‌شود – برای مثال با وارد کردن یا بیرون آوردن مخروط‌های محیطی – بخشی از اصل STEP است.

“مشکلی که من دارم این است که برخی از بچه ها واقعا خوب هستند و برخی فقط برای بازی با همسن های خود آنجا هستند.

اینها سناریوهایی هستند که احتمالاً همه ما با تیم هایمان با آن روبرو شده ایم.

شما سخت کار کرده اید تا یک جلسه در هفته آماده کنید، یک فعالیت گرم کردن سرگرم کننده را کنار هم گذاشته اید، چند تمرین خوب پیدا کرده اید که به حوزه هایی که می خواهید روی آنها کار کنید می پردازد و سپس زمان زیادی را برای مسابقه در نظر گرفته اید.

سپس بازیکنان وارد می‌شوند و همه برنامه‌ریزی‌ها توسط یک کودک بداخلاق لغو می‌شود، صداهایی که می‌گویند «این خیلی راحت است» یا بهترین بازیکن شما سعی می‌کند هر بار که توپ را به دست می‌آورد، دریبل بزند.

راه حل می تواند یک راه حل ساده باشد. اصل STEP در تمرینات فوتبال چارچوبی برای ایجاد تغییرات در یک بازی، تمرین یا فعالیت است تا آن را برای بازیکنانی که مربیگری می‌کنید، چالش‌برانگیزتر و پیچیده‌تر یا ساده‌تر و دست‌نیافتنی‌تر کند.

به این صورت است که اصل STEP شامل گزینه های زیر می شود:

 

فضا: افزایش یا کاهش فضایی که تمرین – یا بخش هایی از آن – در آن انجام می شود.

وظیفه: تغییر کار، یا عنصری از کار، که بازیکنان در تلاش برای تکمیل آن هستند – به عنوان مثال، قوانین یا شرایط کار.

تجهیزات: تغییر نوع یا مقدار تجهیزات مورد استفاده – اهداف با اندازه های مختلف، به عنوان مثال، تعداد توپ ها.

بازیکنان: اضافه کردن یا کاهش میزان تداخل و پشتیبانی سایر بازیکنان در تمرین، مانند تغییر از سه بازی 1v1 به یک بازی 3v3.

اصل STEP به شما این امکان را می دهد که یک تمرین یا بازی را مشاهده کنید و راه حل های ساده را شناسایی کنید تا آن را آسان تر یا چالش برانگیزتر کنید.

یک بازی ساده یارگیری را در نظر بگیرید، جایی که برچسب‌گذاران در تلاش برای گرفتن سایر کودکان موفقیت چندانی کسب نمی‌کنند.

می‌توانید منطقه را کوچک‌تر کنید (فضا) یا تعداد برچسب‌زنان (بازیکن) را افزایش دهید تا برای کودکانی که سعی در فرار دارند چالش برانگیزتر شود و به برچسب‌زنان شانس بیشتری برای موفقیت بدهید.

این ممکن است تغییری باشد که در یک بازی به نفع کل گروه ایجاد می‌کنید، زیرا متوجه شده‌اید که این تمرین به درستی کار نمی‌کند.

شاید توپ خیلی سریع از دست می رود. بنابراین، بزرگ‌تر کردن منطقه به تیم‌ها فرصت بیشتری برای حفظ آن می‌دهد.

از طرف دیگر، ممکن است شما چیز خاصی را که می‌خواهید در جلسه به دست آورید، با دقت در نظر گرفته باشید و از این که چگونه تغییر با استفاده از اصل STEP آن عنصر را بیشتر به چالش می‌کشد، آگاه هستید.

بیایید به بازی یارگیری خود برگردیم. اگر تگ را در یک منطقه بزرگتر بازی کنید، نتیجه تمرین این است که بازیکنان باید مسافت بیشتری را طی کنند، که منجر به دوی سرعت، تعقیب، استقامت سرعت و اسکن بیشتر در فضاهای بزرگ می شود.

با این حال، اگر بازیکنان بیشتری در یک منطقه کوچکتر داشته باشید، دوی سرعت و تعقیب کمتر و حرکات کوتاه و تیز بیشتری برای تغییر جهت دائمی و ایجاد فضا در مناطق شلوغ وجود خواهد داشت.

با پیوند دادن این موضوع به بازی، تیمی که فشار زیادی را فشار می‌دهد، به مدافعانی نیاز دارد که بتوانند از نیمی از زمین دفاع کنند و بنابراین در تعقیب حریفان ضدحمله، دوره‌های ریکاوری طولانی را انجام دهند.

با این حال، تیمی که دوست دارد صبورانه مالکیت توپ را حفظ کند، به بازیکنانی نیاز دارد که بتوانند از حرکات هوشمندانه برای شکست دادن حریف 1 بر 1 یا از دست دادن نشانگر در یک منطقه شلوغ استفاده کنند.

بنابراین مربیان می‌توانند عادت به برنامه‌ریزی تغییراتی  که در جلسه ایجاد می‌کنند که به تدریج با افزایش مهارت و سطح اعتماد بازیکنان، کار را سخت‌تر می‌کند.

تمرین یا بازی را یکسان نگه دارید، اما یک عنصر از آن را تغییر دهید، خواه روی فضا، کار، تجهیزات یا بازیکنان متمرکز باشد.

اگر می خواهید بازیکنان در دفاع از فضاهای بزرگ پیشرفت کنند، بازی را در یک منطقه متوسط شروع کنید، اما یک منطقه بزرگتر در اطراف آن تنظیم کنید تا از آن استفاده کنید، زیرا آنها در دفاع از فضاهای بزرگ بهتر و مطمئن تر می شوند.

اگر بچه‌ها روی مهارت‌های دریبل زدن در موقعیت‌های 1 به 1 کار می‌کنند و سپس با بازی 2 به 2 راحت می‌شوند، گل‌ها را حذف کنید و به جای آن از آنها بخواهید که برای کسب امتیاز روی یک خط دریبل بزنند.

شما همچنین می توانید یک توپ دوم را معرفی کنید و تیم آنها برای گلزنی باید هر دو توپ را در اختیار داشته باشد، به این معنی که هر دو نفر در تیم باید دریبل بزنند، بچرخانند، محافظت کنند و با توپ حرکت کنند.

عادت کردن به گنجاندن اصل STEP در برنامه‌ریزی‌تان، برخی از فشارهای فکر کردن را در میان هرج و مرج یک جلسه از روی پای شما کم می‌کند، در حالی که به شما کمک می‌کند از قبل درباره آنچه ممکن است اتفاق بیفتد فکر کنید.

“با تمرین، استفاده از اصل STEP می تواند برای مربیگری شما مفید باشد.

به یاد داشته باشید، بچه‌ها دوست دارند «گرم» را بشکنند

و راه هایی برای موفقیت پیدا کنید که ممکن است برخلاف آنچه شما می خواهید انجام دهند.

در نهایت، به آنچه که من بخشی از مهارت واقعی مربیگری می دانم.

در حالی که شما در حال مربیگری یک تیم هستید، در واقع با تعدادی از افراد سر و کار دارید که هر کدام دارای مهارت ها، کیفیت ها، انگیزه ها، شخصیت ها و تجربیات خاص خود هستند. بنابراین، جلسات باید برای افراد باشد.

 

اینجاست که اصل STEP واقعاً می تواند برای شما به عنوان یک مربی مفید باشد. می‌توانید بازی، تمرین یا فعالیت افراد را تغییر دهید، جرقه‌های فردی خود را روشن کنید یا آنها را در کاری که به خوبی انجام می‌دهند به چالش بکشید، در حالی که به دیگران اجازه دهید با سرعت خودشان تمرین کنند.

در یک بازی 3 به 3 که در آن روی پاس دادن کار می کنید، وظیفه تیم می تواند این باشد که سه پاس را قبل از گل زدن انجام دهد.

یا ممکن است اندازه منطقه ای که آنها در آن بازی می کنند را کاهش دهید تا پاس دادن و دریافت توپ برای آنها سخت تر شود (“Space”).

  • با تمرین، استفاده از اصل STEP می تواند یک مزیت بزرگ برای مربیگری شما باشد.

من شما را تشویق می‌کنم که هنگام برنامه‌ریزی جلسات، تمرین و بازی با ایده‌های مختلف را در نظر بگیرید و سپس در مورد اینکه چقدر از افراد در جلسات شما حمایت کردند، فکر کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید