رسانه به عنوان چتر ارتباط با بازار

رسانه یک واژه ای است که مثل چتر، خیلی چیزها زیر مجموعه ی آن قرار می گیرند. Umbrella term

تقسیم بندی رسانه ها:  یک تقسیم بندی واحدی برای رسانه وجود ندارد. هر یک از متخصصین تقسیم بندی خاص خود را دارند.

برادکست رسانه هایی که پیام ما را به شکل انبوه ارسال و پخش می کنند.

رسانه ی تعاملی که مشتری با آن رسانه تعامل برقرار می کنند، مثل اینترنت و تلفن.

4study-media-classification

تقسیم بندی رسانه بر اساس دسترسی:

♦ رسانه انبوه. مخاطبین انبوه و بزرگ هستند. انواع آدم ها از سلایق و سنین مختلف مخاطب این رسانه هستند.

♦ رسانه خاص. رسانه ای است که مخاطبان آن یک ویژگی متمایز خاص دارند. مثل مجله ی زن روز یا مجله ای که برای افراد بالای 60 سال. رسانه زمین فوتبال گاهی اوقات خاص است و گاهی اوقات انبوه، مثلا زمانیکه بازی فینال جام جهانی فوتبال برگزار می گردد.

تقسیم بندی رسانه بر اساس شناخته شدن مشتری:

رسانه ای که آدرس مشتری را دارد. مثل کاتالوگی که از یک پست بدست مشتری میرسد.

بیلبورد رسانه ی ADDRESSABLE  نیست.

یکی از نکاتی که مدیران تبلیغات و برند باید بدانند این است که، آیا مخاطبین ما به رسانه علاقه دارند یا عادات رسانه ای مشتریان چه هستش.

نکته ی بعدی کیفیت مخاطبین یک رسانه، نسبت به تبلیغی که در آن رسانه می خواهد انجام شود. مثلا تبلیغ وسایل کودک در یک مجله ی مخصوص مردان، از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

داشتن آدرس رسانه ای ADDRESSABLE MEDIA نیز خیلی مهم است. اینکه ما آدرس پستی مشتری را داشته باشیم، خیلی مشخص می توانیم بر اساس محل جغرافیایی مشتری پیام خودمان بهتر به او منتقل کنیم.

رسانه های ADDRESSABLE یا رسانه هایی که آدرس مخاطب مشخص است، رسانه هایی همانند اینترنت، ایمیل و تلفن می باشد. ما معمولا از این رسانه برای مشتریان فعلی و مشتریانی که به خوبی انتخاب شده اند، استفاده می کنیم. مشتریان بالقوه ای که احتمال می دهیم به بالفعل تبدیل شوند. دلیل این کار هم واضح است، چرا که هزینه های این کار بسیار بالا است.

نوع دیگر رسانه، رسانه ی تعاملی است.

رسانه ی تعاملی به رسانه های دو طرفه نیز گفته می شود. نکته ی مهم رسانه های تعاملی ارتباطی است که مشتری و شرکت می تواند خیلی راحت اطلاعاتی را در هر لحظه رد و بدل کنند. از همه مهمتر این است که مشتری می تواند به ما بازخورد بدهد. هر چه مشتری بیشتر وقت برای ما بگذارد، وفاداری بیشتری به ما خواهد داشت.

Media Intrusiveness  یا درجه مداخله رسانه عامل مهم دیگری است. اینکه این رسانه تا چه اندازه در زندگی مردم نقش دارد. مثلا بیلبورد خیلی درجه مداخله ی بالایی ندارد، چرا که مخاطبین می توانند براحتی از کنار آن عبور کنند. اما تلفن و نیروهای فروش درجه مداخله ی بالایی دارند. هر چه رسانه ای شخصی تر شود، درجه ی مداخله ی بالاتری خواهد داشت.

نکته ی مهمی که باید توجه کرد: هر چه رسانه ای شخصی تر شود، درجه ی مداخله بالاتری خواهد داشت. اما باید دقت کرد که این درجه ی مداخله مدیریت شود و از یک حدی بالاتر نرود، چرا که نتیجه ی عکس خواهد داشت.

برای مدیریت مداخله و نفوذ می توان این استراتژی ها را به کار برد:

از رسانه های تخصصی برای محصول استفاده کنیم. چرا که مخاطبی که وارد یک مجله ی آشپزی می شود، ناراحت نمی شود که تبلیغ مواد غذایی را ببیند.

اجازه به مشتری برای قطع کردن ارتباط خود با ما. مثلا در ایمیل هایی که به مخاطب ارسال می کنیم، این امکان را در پایان ایمیل ایجاد کنیم تا حق انتخاب در عدم دریافت ایمیل opt-in  را داشته باشند.

♦ موارد مرتبط:

♦ رسانه در بازاریابی و تبلیغات

♦ بازاریابی الکترونیکی ( پیوند دو طرفه)

♦ استراتژی پیام در کمپین تبلیغاتی

♦ اصول مهم در کمپین های تبلیغاتی

♦ کمپین تبلیغاتی چیست؟

♦ استراتژی پیام چیست؟

♦ برندسازی کسب و کار

♦ آگاهی از برند

[huge_it_slider id=”4″]

پاسخ دهید