ویژگی های اصلی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای چیست؟

رویای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای، رویایی است که صدها هزار کودک آرزوی رسیدن به آن را دارند. و در حالی که سخت کوشی و عزم راسخ به تحقق این رویاها کمک می کند، حقیقت ساده این است که اکثریت قریب به اتفاق جوانان از آنچه لازم است کوتاهی می کنند. فقط یک درصد از کودکانی که از سنین پایین به طور منظم این بازی را انجام می‌دهند، از این بازی درآمد کسب می‌کنند و تنها کسری از این یک درصد، لیگ برتر را تجربه می‌کنند و نماینده کشورشان است.

بازی مدرن همیشه در حال تغییر است. بازیکنان باید سریع‌تر، قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر از همیشه باشند، به همین دلیل است که همه بچه‌ها باید بدانند چه ویژگی‌هایی برای یک حرفه موفق لازم است.

ویژگی های فیزیکی در فوتبال:

در حالی که هیچ شکی وجود ندارد که ژنتیک نقش مهمی در قوی و سریع بودن یک فوتبالیست دارد، اما با تمرین و مربیگری منظم می توان روی سرعت و قدرت بدنی کار کرد. فوتبال هرگز اینقدر رقابتی نبوده است، به این معنی که قدرت بالاتنه و پایین تنه ضروری است. تناسب اندام عمومی قلبی عروقی یک پیش نیاز برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این تناسب اندام را می توان به سادگی با بازی و تمرین منظم به دست آورد.

سرعت، قدرت، شتاب، چابکی و توان همه در بازی مدرن بسیار مهم هستند، اما به طور طبیعی در سال‌های اولیه توسعه بازیکن توسعه می‌یابند. بسیار مهمتر در سنین جوانی رشد مهارتهای فنی است. تنظیم دقیق تناسب اندام، بهبود سرعت و تقویت قدرت بدن در سنین بسیار بالاتر – معمولاً بعد از 15 سالگی انجام می شود. البته، میزان اهمیت ویژگی های بدنی بستگی به موقعیت بازیکن دارد. قدرت، قد و توان برای مدافعان میانی ضروری است، در حالی که سرعت و چابکی ویژگی های بسیار مهم تری برای هافبک ها و وینگرهای خلاق هستند.

مهارتهای فنی در فوتبال:

در حالی که قدرت، توان و سرعت را اغلب می توان در مراحل آخر پیشرفت بازیکن بهبود بخشید، واضح است که مهارت های فنی باید در سنین پایین کار شود. همه فوتبالیست‌های حرفه‌ای مدرن باید مهارت‌های پاس دادن را داشته باشند – در هر کجای زمین که بازی می‌کنند. لمس اول توپ همچنین یک مهارت حیاتی برای بازیکنان در همه موقعیت ها است. متأسفانه، این حوزه ای بوده است که بازیکنان ایرانی در سال های اخیر از همتایان اروپایی و آمریکای جنوبی خود عقب مانده اند. لمس شامل کنترل بدون زحمت توپ، وزن دادن صحیح پاس ها و به طور کلی راحت بودن در هنگام در اختیار داشتن توپ است.

انتقاد دیگری که در سال های اخیر به بازیکنان جوان ایران وارد شده این بوده است که آنها توانایی استفاده موثر از هر دو پا را ندارند. توانایی پاس دادن، شوت زدن و دریبل زدن با هر دو پا به بازیکن این امکان را می دهد که در تمام قسمت های زمین و در موقعیت های بی شماری عمل کند. یکی دیگر از مهارت هایی که همه بازیکنان حرفه ای به آن نیاز دارند، توانایی چرخش با توپ است. چه بازیکنی خارج از دفاع بازی می‌کند یا سعی می‌کند فضایی برای شوت در محوطه جریمه پیدا کند، توانایی چرخش سریع و تیز در حالی که توپ را کاملاً تحت کنترل نگه می‌دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسته به اینکه یک فوتبالیست در چه پستی بازی می کند، یک مجموعه مهارت تخصصی مورد نیاز است. برای مثال، مهاجم هدف کهن‌الگویی که در جلو بازی می‌کند، به مهارت‌های بالای سر زدن، لمس و بینایی نیاز دارد (توانایی پیش‌دستی در بازی و تصمیم‌گیری درست). با این حال، یک مدافع به مهارت های تکلینگ عالی، مهارت های هوایی و توانایی بیرون آمدن از موقعیت های فشرده و تحت فشار در اختیار داشتن فوتبال نیاز دارد.

توانایی فنی را می توان آموزش داد و با تمرین مداوم می توان آن را بسیار بهبود بخشید. با این حال، این مهارت ها در سنین بسیار پایین تکمیل می شوند و بهبود در بزرگسالی بسیار دشوار است. گفته می‌شود، بازیکنانی مانند دیوید بکهام و زین‌الدین زیدان به‌خاطر تمرین مداوم لمس و کنترل‌شان مشهور بودند – گاهی اوقات پس از اینکه هم تیمی‌هایشان دوش می‌گرفتند. و در حالی که تکنیک چیزی است که می توان توسعه داد، برخی از بازیکنان به سادگی با توانایی متولد می شوند.

توانایی تاکتیکی در فوتبال:

آگاهی تاکتیکی اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. فوتبالیست حرفه ای مدرن باید استعداد طبیعی برای یارگیری کردن، تاکتیک های تیمی، فضاسازی، ضد حمله و بسیاری از مهارت های تاکتیکی دیگر داشته باشد. دانستن اینکه چه زمانی باید پاس داد و چه زمانی باید مالکیت توپ را حفظ کرد، اغلب چیزی است که بازیکنان خوب باشگاه را از بازیکنان حرفه‌ای جدا می‌کند، و اگرچه این چیزی است که می‌توان در طول زمان توسعه داد، اغلب ویژگی‌هایی است که بازیکنان یا دارند یا ندارند. البته، بهترین حرفه ای ها از نظر تاکتیکی در تمام زمینه های زمین آگاه هستند. از آنجایی که بازی در حال حاضر ذاتاً تاکتیکی است، فوتبالیست هایی که فاقد این ویژگی هستند، ورود به بازی حرفه ای در هر موقعیتی را بسیار دشوار خواهند یافت.

ویژگی های روانی در فوتبال:

بازیکنان برتر نه تنها با استعداد هستند. آنها دارای قدرت ذهنی و اراده ای هستند که باعث می شود جدا از ده‌ها هزار بازیکن با استعداد که هرگز به عنوان یک حرفه‌ای در نمی‌آیند. توانایی تمرکز حیاتی است، زیرا جنبه تاکتیکی بازی در دوران مدرن بسیار مسلط است. آنچه نیز مهم است، و نه چیزی که بتوان به راحتی آموزش داد، توانایی اجرای تحت فشار است. در حالی که برتری در زمین تمرینی راهی عالی برای پیشرفت است، اما اگر بازیکن نتواند آن سطح از عملکرد را در یک موقعیت مسابقه تکرار کند، اهمیتی ندارد.

شهود، تصمیم گیری و خلاقیت همه عوامل روانی مهم برای متخصصان هستند. با این حال، اگر بازیکنان بخواهند از شانس ها سرپیچی کنند و از فوتبال امرار معاش کنند، نگرش به همان اندازه مهم است. قاطعیت، یکپارچگی و عنصر تهاجمی نیز برای فوتبالیست امروزی و همچنین مهارت های ارتباطی سالم مورد نیاز است.

هزاران فوتبالیست جوان هر ساله توسط یک باشگاه حرفه ای قرارداد جوانان می بندند، اما به دلیل سبک زندگی خود موفق به کسب نمره نمی شوند. فوتبالیست حرفه ای بودن به مقدار زیادی از خودگذشتگی نیاز دارد و همیشه این به معنای قربانی کردن عناصر زندگی اجتماعی است که اکثر جوانان آن را بدیهی می دانند. ورود به تیم اول حرفه ای مستلزم یک سبک زندگی سالم است که کاملاً برای عملکرد بهینه در زمین بازی تنظیم شده باشد. روزهایی که فوتبالیست ها می توانستند یک جمعه شب را با دوستانشان بگذرانند و سپس در یک بعد از ظهر شنبه بازی رسمی انجام دهند، مدت هاست گذشته است.

خواسته ها از فوتبالیست حرفه ای در حال حاضر بیشتر از همیشه است. در حالی که یک بازیکن خوب باشگاهی ممکن است تمام ویژگی های اساسی مورد نیاز برای حرفه ای شدن را داشته باشد، اگر آن بازیکن مهارت و استعداد تصمیم گیری در مورد نیاز به هر یک را نداشته باشد، بی فایده است. دانستن اینکه چه زمانی باید از قدرت استفاده کرد، چه زمانی به خلاقیت تکیه کرد و چه زمانی به قدرت ذهنی محض نیاز است چیزی است که حرفه ای ها را از بازیکنان خوب باشگاه جدا می کند. بازیکنان جوانی که تمام ویژگی‌های لازم را دارند و به طور غریزی می‌دانند کدام یک در موقعیت‌های خاص مورد نیاز هستند، احتمالاً به رویاهای خود برای حرفه‌ای شدن دست خواهند یافت.

تمرین کامل می کند:

بهترین بازیکنان جهان بدون تمرین در جایگاه امروزی خود قرار نخواهند داشت. بکهام و رونالدو بارها و بارها ضربات آزاد را تمرین می کردند، به روش های مختلف به توپ ضربه می زدند، رویکرد خود را نسبت به ضربه آزاد تغییر می دادند و سعی می کردند هر چند وقت یکبار به نقطه خاصی در دروازه ضربه بزنند. این چیزی است که بزرگترین بازیکنان جهان امروز را از بقیه جدا می کند.
ساعت‌های تمرین، اغلب به تنهایی، لمس و کنترل شما را بهبود می‌بخشد. این به شما بستگی دارد.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید